Filtry fotograficzne w życiu fotografa

filtry fotograficzne
Źródło: specjalistyczne filtry fotograficzne z dicam.pl

Fotografia a filtry fotograficzne
…czyli modyfikacja zdjęcia na poziomie samego już rejestrowania widoku.

Co właściwie daje filtr?
Filtr fotograficzny montowany jest na obiektywie, mając za cel zmienić charakterystykę obrazu, który rejestruje matryca naszego aparatu. Efektem jest fotografia poddana jakby określonej obróbce graficznej (zobacz: www.edudek.webd.pl) poprzez kontrolę odbioru rzeczywistości. Zakres modyfikacji zdjęcia dotyczy głównie kolorystyki, kontrastu i redukcji „niedoskonałości” jednak bez zaangażowania jakiegokolwiek programu graficznego.
Dla fotografii w plenerze filtr jest nieoceniony. Mam na myśli sesję ślubną, sesję  zaręczynową, komunijną, rodzinną czy nawet wieczór panieński. Zdecydowanie mniej przyda nam się w profesjonalnym studiu w przypadku takich sesji fotograficznych jak beauty, glamour czy akt.

Jakie typy filtrów i metody instalacji rozróżniamy?
Jeśli chodzi o montaż, istnieją trzy wersje. Zazwyczaj filtry są nakręcany na obiektywy, niektóre modele montowane są jednak za pomocą działających na zasadzie zacisku specjalnych oprawek lub nawet nakładane są w specjalnej ramce.
Gwint mogą mieć z obu stron, czyli na jednym filtrze w razie potrzeby możemy zainstalować drugi. W ten sposób można zamontować ich kilka. Należy tylko pamiętać, że w efekcie spada ilość światła i pojawia się niekoniecznie pożądane winietowanie. Wyższa cena filtra zazwyczaj oznacza modele cieńsze i jaśniejsze. I na takie właśnie modele proponowałbym zwrócić uwagę, po wcześniejszym zapoznaniu się z opiniami na forach, a nawet wynikami testów.
W ofercie sklepów fotograficznych występują zwykle filtry żywiczne, szklane oraz żelatynowe.

Fotograf ślubny jak najbardziej może korzystać z filtrów fotograficznych.
Wyjdź jednak w plener w celu przetestowania filtrów. Sprawdź efekty osiągane przy użyciu konkretnych rozwiązań, aby mieć świadomość wyników pracy w różnych warunkach jak i sytuacjach. Pamiętaj też zaprezentować Młodej Parze jakieś przykładowe zdjęcia. Upewnij się, że spodoba im się wybrany styl fotografii narzucany przez filtr. I niech nie poniesie Cię za mocno fantazja, szczególnie pracując na filtrach „efekciarskich”, przekłamujących kolory – efekt ciężko jest odwrócić.


Wymieńmy zatem jakie rodzaje filtrów mamy na rynku!


1.  Barwne

Wśród filtrów tego rodzaju możemy wyróżnić dodatkowo dwa rodzaje: do fotografii czarno-białej i kolorowej. Pierwsze zwiększają kontrast, „podkreślając” szczegóły głównie z kontrastowych scen. drugie zmieniają zdjęcie kolorystycznie, zwiększają intensywność koloru, w efekcie zmieniając klimat. Nadają zdjęciom inną barwę, właściwie „przekłamując” kolory. Na rynku dostępne są filtry docieplające lub ochładzające kolory naszej fotografii, a dodatkowo wpływają na temperaturę bieli.


2.  Polaryzacyjne

Filtry bardzo przydatne w górach lub nad morzem. Gdy chcesz uniknąć blików na tafli wody, odbicia światła w witrynie sklepowej lub fotografować dużą powierzchnię nieba sięgasz po ten właśnie rodzaj. Zabierają dużo światła, więc warto wybrać wersję „slim”.


3.  Skylight

Niezastąpione w celu uzyskania idealnego kolory skóry w plenerze. Redukują lub nawet eliminują niebieski zafarb, przydaje się w zaciemnionych miejscach. W plenerze może być stosowany jako filtr ochronny.


4.  UV

W tej szufladzie trzymamy filtry typowo ochronne stosowane często na ślubach. Osobiście taki filtr mam na stałe zamontowany na każdym obiektywie. Taki filtr dobrej jakości, w dodatku jasny, jest bowiem bezcenny dla fotografa ślubnego. Absorbują bowiem niewidzialny zakres światła, a przy  okazji zabezpieczają przed zarysowaniem szkła obiektywu.


5.  Podstawowe

Cienkie, mające na celu ochronić obiektyw, a przy okazji nie pochłaniają światła, nie zmieniają barwy ani temperatury bieli.


6.  Naturalne szare

Wyobraź sobie sytuację, że chcesz fotografować przy długim czasie naświetlania, nie rezygnując z niskiego ISO i wybranej przysłony. Aby nie prześwietlić  zdjęcia zastosujesz filtr naturalny szary, aby nie zarejestrować dużo światła, które niechybnie wpadłoby na matrycę.


7.  Połówkowe

A co jeśli chcesz przyciemnić tylko połowę zdjęcia, ponieważ jest prześwietlona lub nabiera koloru? Możemy zacienić pół kadru (a’la filtr neutralny) lub zmienić zafarb (przypomina się filtr neutralny). Podział kadru i zarazem wspomniana korekcja obrazu domyślnie przebiega przez środek. Zmiana linii podziału w zależności od potrzeby jest możliwa dzięki zastosowaniu specjalnej ramki montowanej na obiektywie.


8.  Kontrastowe

Krótko mówiąc wewnętrzny podział tej kategorii tworzy trzy odmiany: wysoki kontrast, średni kontrast i niski kontrast. Wysoki – rozświetla zaciemnione partie fotografii, średni pochłania światło i redukuje ilość rozświetleń źródeł światła. Niska natomiast obniża kontrast, delikatnie rozświetla obszary wokół źródeł światła i najjaśniejszych miejsc na zdjęciu.


Podsumowanie:

Fotografia ślubna doceni na pewno filtry typu UV, zaś ogólnie fotografia cyfrowa najbardziej potrzebuje filtrów szarych połówkowych i polaryzacyjnych. Sesja ślubna w plenerze? Korzystaj z wymienionych kategorii, zależnie od lokalizacji. Eksperymentuj w trakcie sesji portretowej w plenerze, zaręczynowej, wieczoru panieńskiego, a nawet w ramach fotografii krajobrazu lub ulicznej. Mniej przydatne okazać się mogą w studiu fotograficznym.
Ciekawe przykłady prac ze światłem widnieją na stronach mojego portfolio: www.fotografia-jutra.pl.

Potrzebujesz retuszu zdjęć lub fotografii produktowej: www.edudek.webd.pl

Zapraszam serdecznie – fotograf Warszawa 😉

P. S. Które rozwiązanie bardziej Ci odpowiada? Zgadzasz się z artykułem?
Zostaw swój komentarz poniżej.

Pozdrawiam,
Fotografia Jutra
Łukasz Dudek

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s