Źródło: obiektyw pro do pracy w studiu z fotomega.pl
Fotografia a dobre „szkło”
…czyli jakie obiektywy fotograficzne warto kupić?
Jak dużo zależy od obiektywu?
Dobry obiektyw to szybki i celny autofokus, jasność obrazu. Obiekty kitowy niestety nie jest warty uwagi, może jednynie sprawić, że dostaniemy palpitacji serca. Często polecane ogniskowe to 50mm lub 35mm i 17-50mm.
Jakie „szkła” faktycznie przydadzą się nam w naszych codziennych zmaganiach? A które okażą się niezbędne dla profesjonalisty. Zdjęć nie robi aparat czy obiektyw. Jednak nie można ignorować kwestii naszego wyposażenia jak i postępów technologii. Od możliwości naszego sprzętu zależą przecież wyniki naszej pracy i los kolejnych zleceń.
Efektem jest fotografia ślubna, portetowa czy studyjna typu beauty, glamour poddana odpowiedniej obróbce graficznej (zobacz: www.edudek.webd.pl), która z kolei trafia do albumu lub na okładkę czasopisma.
Rozróżniamy dwie kategorie obiektywów:
1. stałoogniskowe
– makro | stałoogniskowy standard | portretowe | rybie oko | tilt-shift | supertele
2. zmiennoogniskowe (zoomy):
– kitowe | szerokokątne obiektywy rektylinearne | teleobiektywy reporterskie | superzoom
Warto wspomnieć, że stałki są zawsze jaśniejsze, dysponując światłem f/1.2, f/1.4, f/1.8 natomiast zoom oferuje f/2.8, a nawet f/4 lub f/4-5.6. Przy czym Nikkor przez niektórych chwalony jest bardziej za jakość i satysfakcję wydajności zoomów. Stałki przez niektórych chwalone są spod marki Tamron czy Sigma. Obiektywy często dostępne są z mocowaniem dla Nikona, ale też dla Canona. Osobiście używam body Nikona, więc na temat tej marki mogę się wypowiedzieć.
Dla fotografii w kościele dobry obiektyw jest naprawdę podstawą, kwestią być lub nie być. Chcemy uchwycić kluczowe momenty ja np. zakładanie obrączek oraz emocje towarzyszące tym chwilom i widoczne na twarzch rodziny i gości. Młoda Panna ma wobec nas ogromne oczekiwania. Marne warunki oświetleniowe wymuszają posiadanie dodatkowo jasnego obiektywu. W ciemniejszych miejscach zdjęcia nie wychodzą zbyt ostre (raczej rozmyte lub ziarniste), autofokus napotyka niemałe trudności. Dlatego dobór arsenału obiektywów jest tak bardzo istotny.
Fotografia ślubna to niepowtarzalne chwile i wysoka jakość w ciemniejszych miejscach, zmienne odległości, gdy nie możemy zbliżyć się do Młodych, szeroki kadr w małych pomieszczeniach, dynamiczne sceny na roztańczonej sali weselnej. Sprawa wygląda podobnie w przypadku sesji zaręczynowej, komunijnej, rodzinnej czy nawet wieczoru panieńskiego.
Wymieńmy zatem ciekawe obiektywy dla Nikona!
+ + + + + + + + + + + +
> 14–24 mm f/2.8
+ + + + + + + + + + + +
> 24 mm f/1.4
+ + + + + + + + + + + +
> 35 mm f/1.4
+ + + + + + + + + + + +
> 50 mm f/1.4
+ + + + + + + + + + + +
> 24–70 mm f/2.8
+ + + + + + + + + + + +
> 85 mm f/1.4
+ + + + + + + + + + + +
Podsumowanie:
Fotografia to praca w różnych warunkach i różne wyzwania, z którymi trzeba się zmierzyć. Może nam się trafić kościół jasny, pomalowany na biało, z niższym (miejscami) sufitem oraz nowoczesnym oświetleniem. Może się jednak okazać, że błysk flesza nie ma od czego się odbić, zaś kościół wyposażony jest w rozwiązania nieoświetlające tej imponującej kubatury w wystarczającym stopniu.
W studiu z kolei mamy pełną kontrolę nad liczbą i mocą źródeł światła. Fotografujemy jednak głównie z większej odległości naszą modelkę w celu uniknięcia efektu przerysowania lub nawet w trybie makro w przypadku fotografii produktowej/kulinarnej.
Sesja ślubna w plenerze może być oczywiście zrealizowana nad morzem lub w górach, sporadycznie jednak planuje się jakieś zdjęcia z większego dystansu.
Ciekawe przykłady pracy z różnymi obiektywami jak zawsze znajdziesz na stronach mojego portfolio: www.fotografia-jutra.pl.
Potrzebujesz retuszu zdjęć lub fotografii produktowej: www.edudek.webd.pl
Zapraszam serdecznie – fotograf Warszawa 😉
P. S. Chciałbyś któryś z obiektywów? Zgadzasz się z artykułem?
Zostaw swój komentarz poniżej.
Pozdrawiam,
Fotografia Jutra
Łukasz Dudek